Del 1: FN
Rom 115 hele dagenPlan for del 1: 8.10 - 11.00, film + bingo
Kompetansemål:
- gjere greie for FNs arbeid med fred og menneskerettar og forklare FNs rolle i det internasjonale arbeidet for urfolk
2) FN-bingo. Reglene er som følger: Du skal svare på alle spørsmålene. Du kan ikke svare selv. Du kan bare bruke en informant en gang. Førstemann ferdig! Gjennomgang i plenum.
Del 2: Tarifforhandlinger (kap. 12)
Plan for del 2: 11.30- 14.35, lønnsforhandlinger og lønnsforskjeller
Kompetansemål:
- gjere greie for organisasjonane sin plass i det norske arbeidslivet og for faktorar som bestemmer lønn og arbeidsvilkår
Les 166-174 i læreboka. Svar på følgende spørsmål på bloggen din:
1) Hva er de viktigste forklaringene på at forskjellige yrkesgrupper har ulik lønn?
2) Studer tabellen side 168. Hva sier den om lønnsforskjeller mellom s.k. kvinneyrker og mannsdominerte yrker? Hvordan forklarer du disse forskjellene? Bør noe gjøres? Hvorfor? Hvorfor ikke? Hva kan gjøres?
3) Organisasjonene i arbeidslivet: Nevn noen av de største arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene. Hvem er de to mektige mennene på bildet til venstre?
4) Velg deg et yrke. Hvilken arbeidstakerorganisasjon er det sannsynlig at du vil være organisert i? Gjør rede for hvordan "din" organisasjon argumenterer for "dine" lønnskrav. Mener du kravene er rimelige?
5) Tariffoppgjøret. Forklar følgende uttrykk: streik, lockout, mekling, Riksmeklingsmannen, frivillig lønnsnemnd og tvungen lønnsnemnd.
6) Gå sammen tre og tre, skriv et manus til et innslag på NRK Dagsnytt som handler om årets lønnsforhandlinger. Du skal bruke uttrykk(ene) som du nettopp forklarte. Spill det inn på #!!&%!-maskina di. La oss få høre. Legg ut på bloggen din.
Fagdag 11. mars 2011
1) Hva er de viktigste forklaringene på at forskjellige yrkesgrupper har ulik lønn?
2) Studer tabellen side 168. Hva sier den om lønnsforskjeller mellom s.k. kvinneyrker og mannsdominerte yrker? Hvordan forklarer du disse forskjellene? Bør noe gjøres? Hvorfor? Hvorfor ikke? Hva kan gjøres?
3) Organisasjonene i arbeidslivet: Nevn noen av de største arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene. Hvem er de to mektige mennene på bildet til venstre?
4) Velg deg et yrke. Hvilken arbeidstakerorganisasjon er det sannsynlig at du vil være organisert i? Gjør rede for hvordan "din" organisasjon argumenterer for "dine" lønnskrav. Mener du kravene er rimelige?
5) Tariffoppgjøret. Forklar følgende uttrykk: streik, lockout, mekling, Riksmeklingsmannen, frivillig lønnsnemnd og tvungen lønnsnemnd.
6) Gå sammen tre og tre, skriv et manus til et innslag på NRK Dagsnytt som handler om årets lønnsforhandlinger. Du skal bruke uttrykk(ene) som du nettopp forklarte. Spill det inn på #!!&%!-maskina di. La oss få høre. Legg ut på bloggen din.
Fagdag 11. mars 2011
TERRORISME
Læreplanen sier at du skal kunne
- gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjonal terrorisme og reflektere over årsaker til terrorisme
- bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike typar konfliktar i verda og presentere ein aktuell internasjonal konflikt og forslag til å løyse konflikten
Plan for dagen - gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjonal terrorisme og reflektere over årsaker til terrorisme
- bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike typar konfliktar i verda og presentere ein aktuell internasjonal konflikt og forslag til å løyse konflikten
Rom 115 hele dagen:
8.10-11.30: Uforberedt lekseprøve. Alle må bestå for at vi skal se film.
Individuelt refleksjonsnotat, Its:
Du har lest "Fred på jord?" Reflekter over disse spørsmålene:
a) Definer terror. Hvorfor er dette et problematisk begrep? Finner du andre definisjoner i andre kilder? Samstemmer de med definisjonen i boka?
b) Læreboka sier at "terror skaper et vanskelig dilemma for alle demokratiske samfunn". Hva består dette dilemmaet i? På hvilken måte er f.eks. datalagringsdirektivet relevant i denne sammenhengen? Og Guantanamo-basen på Cuba...? Og sikkerhetskontroll på flyplassen... Og...
c) I hvor stor grad er du villig til å redusere din egen frihet for egen sikkerhets skyld?
d) Hva menes med "Den enes terrorist er den andres frihetskjemper"?
Vurdering: uformell vurdering m/kommentar
Afghanistan, gruppearbeid, 4 i hver gruppe. Leveres Its.
a) Gjør kort rede for konflikten i Afghanistan, bruk Globalis (FN-sambandet). Bruk side 240 som støtte.
b) Bruk Internett og prøv å finne ut hva afghanere selv, utenlandske eksperter og politiske kommentatorer mener er gode løsninger på denne konflikten. Hva mener dere må til for å løse konflikten?
Fra 12.10: "Blood diamond" på 120 og "Drageløperen" på 115. Fremmøte på klasserommet for fraværsføring etter filmen.
Fagdag 7. januar 2011
POLITIKK OG POLITISKE PARTIER

Plan for dagen:
8.10-9.30: Forberedelser til "Vi tar debatten!" Tema: SKOLEPOLITIKK
a) Gruppene lager en 5 minutters PP om sitt partis historie, ideologiske forankring (se side 109 i læreboka) og profilerte politikere.
b) Forberede debatten om skolepolitikk.
Rødt: Solveig,Kristina, Martin og Ina Marie
AP: Joachim, Elisabeth og Edvin
SP: Petter, Kristine, Thomas og Henriette
KrF: Anna, Bent, Pernilla og Erlend
Venstre: Ina Kristin, Kim Roar og Mathilde H
Høyre: Mathilde A, Mathias og Andreas
FrP: Malin, Karianne og Morten
Hvem skal representere partiene i debatten? To stk. fra hver gruppe, de andre er støttespillere. Petter leder debatten. Disse spørsmålene vil bli diskutert:
- Hvordan stiller ditt parti seg til resultatene av PISA-undersøkelsen?
- Hva vil ditt parti gjøre for å få til en bedre skole?
- Bør det opprettes egne skoler/klasser for de flinkeste elevene? Hvorfor? Hvorfor ikke?
- Hva mener ditt parti om karakterer i skolen? Bør det bli karakterer i barneskolen?
- Er problemet at det er for lite disiplin i norsk skole?
- Privatskoler er bra. Eller...?
9.45-12.00: Partiene presenteres og "Vi tar debatten!"
12.00-12.30: Pause
12.30-14.30: Partilederdebatt fra "Debatten" på NRK 6. januar

a) Hvilke partier og partiledere hører til på hhv. venstre- og høyresiden i politikken? Gi konkrete eksempler fra debatten som illustrerer forskjellene på partiene (borgelig/sosialistisk, venstresiden/høyresiden). I hvilke saker var det størst forskjell på de ulike partiene?
b) Hvilken partileder klarte seg best, synes du? Begrunn.
c) Klarte partilederne å gjøre politikk forståelig i denne debatten? Hva kunne de evt. gjort annerledes for å fenge ungdommen mer? Gi politikerne noen tips.

Kriminalitet
Læreplanen sier at du skal "bruke digitale verktøy til å finne informasjon om omfanget av kriminalitet i Noreg, grunngje kvifor samfunnet straffar og gjere greie for korleis kriminalitet kan førebyggjast".
Faglige forberedelser: Alle sørger for å ha lest kapittel 5 "Kriminalitet i Norge" side 72-82 + "Test deg selv" side 83. Dette gjør vi torsdag 21.10.
Gruppe 1: Joachim, Ina Kristin, Morten, Pernilla
Gruppe 2: Mathilde, Karianne, Andreas, Edvin
Gruppe 3: Elisabeth, Erlend, Ole Martin, Henriette
Gruppe 4: Mathias, Petter, Solveig, Martin
Gruppe5: Malin, Kristina, Bent, Ina Marie
Gruppe 6: Kim, Mathilde, Thomas, Anna Emilie
Gruppe 7: Ida Marie, Veronica, Kristine
(Sjefen er uthevet, overordnet ansvar, talsperson, delegering...)
Plan for dagen:
8.10-9.40: Alle gruppene. Lag innlegg på bloggen til sjefen i gruppa, bruk bilder/illustrasjoner.
Oppdrag 1: Velg en sak som har figurert i media den senere tiden, lokal eller nasjonal, straffesak eller sivil sak. Gjør rede for saken og sakens gang gjennom rettssystemet. Illustrer saksgangen gjennom "domstolspyramiden" fram til en eventuell endelig dom. Er ikke endelig dom fastsatt, gjør rede for den sannsynlige videre saksgangen.
10.20-12.00: Film, rom 120
12.15- 14.30:
Oppdrag 2a: Alle gruppene setter seg inn i spørsmålet og svarer med utgangspunkt i den oppgitte kilden. Dere kan selvsagt også finne andre kilder. Bruk a-tekst! Alle gruppene skal lage en presentasjon (MovieMaker?) som skal publiseres på leders blogg. Presentasjonen skal inneholde statistikk.
Oppdrag 2b: Alle gruppene skal lage 4 spørsmål med utgangspunkt i egen presentasjon. Spørsmålene skal ha tre svaralternativer. Spørsmålene skal til sammen bli en prøve på Its. Spørsmålene sendes til lektor Aas på Its i løpet av fagdagen.
Gruppe 1: "Hvem er de kriminelle?"
Gruppe 2: "Hvorfor straffer vi?"
Gruppe 3: "Hvilke straffereaksjoner brukes i rettstaten Norge?"
Gruppe 4: "Hvordan forebygge kriminalitet?"
Gruppe 5: Narkotika og kriminalitet
Hvilken sammenheng er det mellom narkotika og kriminalitet? Diskusjon: Burde narkotika avkriminaliseres slik at den rusavhengige ikke behøvde å bli kriminell?
Gruppe 6: Kriminalitet blant barn
Gruppe 7: Personvern vs. overvåking
Tenk dere at myndighetene vil innføre en lov som gjør det mulig å sjekke all kommunikasjon på Internett for å forhindre eventuelle terrorhandlinger og annen kriminalitet i Norge. Diskuter: Ville dere være enige eller uenige i en slik lovendring? Hva er det s.k. datalagringsdirektivet?